Yane Calovski i Hristina Ivanoska
Badanie treści: Muzeum Sztuki Współczesnej
Oskara Hansena w Skopje.



Ostatnia wspólna praca Yane Calovski i Hristiny Ivanoskiej „Muzeum Sztuki Współczesnej Oskara Hansena” przedstawia hipotetyczny program „zaginionego muzeum” zaprojektowanego przez Oskara Hansena w 1966 roku.
Konkurs na najlepszy projekt nowej instytucji związanej ze sztuką, który miał stać się symbolem postępu miasta i jego „nieśmiertelności” po niszczycielskim trzęsieniu ziemi z 26 lipca 1963 roku, został zorganizowany przez rząd polski w ramach gestu solidarności. Konkurs ten był przeznaczony wyłącznie dla architektów z Polski i krajów bloku wschodniego.
Propozycja Oskara Hansena opierała się na osobliwych założeniach: muzeum miało składać się z „przekształcalnej przestrzeni muzealnej, którą dałoby się całkowicie złożyć a potem rozłożyć na różne sposoby. Sześciokątne elementy miałyby być podnoszone przez hydrauliczne obrotowe teleskopy.”

Ostatni projekt duetu jest studium wielorakich hipotez dotyczących odczytywania odwołań w historii sztuki. Wyraża ono podejście do analizy historycznej obejmujące dokumentację propozycji Hansena i prawdopodobnej wystawy i programu wykładów, w które zostaliby włączeni między innymi tacy artyści jak Paul Thek, Mladen Stilinovic, Andrzej Szewczyk, Ana Mendieta, czy Ad Reinhardt. Projekt ten jest także refleksją nad muzealizacją sztuki i stworzeniem odpowiadających komentarzy historycznych. Co stałoby się, gdyby utopijne propozycje Hansena zostały przyjęte? Jakie strategie kuratorskie zostałyby wprowadzone przez rzeczywistość “składanego muzeum”? Czy możemy przewidzieć artystyczne reakcje na idealistyczne platformy - parasole, które miały na celu nie tylko gościć, ale także inspirować? Są to niektóre z pytań stawianych przez duet Calovski – Ivanoska, kiedy zastanawiają się oni nad alternatywną historią sztuki tworzonej na podstawie współczesnej wiedzy sztuki awangardowej w Europie Środkowej i Wschodniej.

Seria plakatów „Muzeum Sztuki Współczesnej Oskara Hansena” składa się z 12 oryginalnych plakatów wydrukowanych w ograniczonym nakładzie. Projekt plakatów powstał przy ścisłej współpracy z młodą niemiecką projektantką Ariane Spanier (www.arianespanier.com).

Projekt był tworzony od 2005 roku i po raz pierwszy pokazany w ramach wystawy Calovskiego i Ivanoskiej „Sieroty kultury, legendy i bohaterowie”, której kuratorem był Sebastian Cichocki. Wystawa miałam miejsce w Galerii Kronika w Bytomiu w dniach 26 maja do 14 lipca 2007. Projekt został później zaprezentowany w Skopje, Lublanie, Nowym Sadzie i Berlinie.

Publikacja projektu stworzona we współpracy z Galerią Kronika, press to exit project space (Skopje) i Veenman Publishers (Rotterdam) miała miejsce w 2007 roku. Książka zawiera obszerny wywiad kuratora z artystami oraz teksty niezależneych kuratorów: Elenę Filipovic (współ-kuratora V Berlińskiego Biennale) Biennale Andrzeja Szczerskiego (profesora na wydziale studiów kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim).


____________________________________________________________________


Sympozjum Wobec Formy Otwartej Oskara Hansena
Moderator sesji: prof. Piotr Juszkiewicz
Instytut Nauk o Ziemi UMCS w Lublinie
Al. Kraśnicka 2 cd – wejście od ulicy Głębokiej


____________________________________________________________________


Yane Calovski (1973) studiował rzeźbę i architekturę na ASP w Pensylwanii, Uniwersytecie w Pensylwanii, i Bennington College. Brał także udział w programie podyplomowym na CCA Kitakyushu w Japonii (1999/2000) oraz na Jan van Eyck Akademie w Maastricht (2002/04). Jego wspólne projekty zorientowane na kontekst i projekty oparte na szkicach zostały wystawione między innymi w The Drawing Center (Centrum Rysunku) (Nowy Jork), Muzeum Sztuki w Filadelfii, Manifesta 3 (Lublana), Muzeum Sztuki Współczesnej (Skopje), AR/GE Kunst, Bolzano (Włochy), Nova Galeria, Zagrzeb (Chorwacja), Centrum Sztuki Współczesnej (Wilno), czy Konshallen Brandts (Dania). Jest założycielem i dyrektorem artystycznym press to exit project space w Skopje oraz redaktorem D magazine (D is for drawing – R jak rysunek) . Jego najnowszy projekt Master Plan został niedawno wystawiony w Manifesta 7 w Bolzano.


Hristina Ivanoska (1974) tworzy swoją praktykę artystyczną poprzez odkrywanie sposobów indywidualnych działań wobec ustanowionych norm i ról określonych przez konwencjonalne systemy społeczne i polityczne. Jej ostatnia praca „O wolności na ulicach Belgradu” jest felietonem złożonym z 13 tekstów opublikowanych w serbskim dzienniku Politika w 2007 roku jako część projektu Badanie Rzeczywistości: Zanikanie przestrzeni publicznej. Jej ostatnia instalacja video „Nazywanie mostu: Rosa Plaveva i Nakie Bajram,” której kuratorem była Suwana Milevska, została zaprezentowana w Fundacji sztuki Kobiecej w czerwcu 2006 w ramach wydarzenia „Sztuka w budowie: kontekst Bałkański” zorganizowanej przez Szkołę Sztuki we współpracy z City University z Londynu. On 2002 roku Ivanoska jest założycielem i doradcą press to exit project space w Skopje.


Yane Calovski and Hristina Ivanoska współpracują od 2000 roku. Ich projekty ożywiają wielowarstwowe możliwości koncepcyjne poprzez skojarzenia kwestionujące dynamikę działalności artystycznej. Zainspirowani przez zdobytą wiedzę, intuicyjne odniesienia, kontekst historyczny i współczesny, rozchodzą się każdy w swoją stronę, a potem znowu się spotykają i rozwijają niecodzienną logikę natury i ich ciągłej współpracy. Do ich wspólnych projektów należą między innymi Nature and Social Studies: Spiral Trip (2001-2003) czy Spiral Swim Line (2004), zainspirowane przez Spiral Jetty Roberta Smithsona.



____________________________________________________________________


INFO / PROGRAM / PARTNERZY / WYSTAWY / SESJA / >>>