Yane Calovski i Hristina Ivanoska
Oscar Hansen’s Museum of Modern Art



Kurator wystawy: Magdalena Linkowska


____________________________________________________________________


Galeria KONT (ACK UMCS), ul. Zana 11
otwarcie wystawy 24 października 2008 o godzinie 15.30
24 i 25 października wystawa dostępna w godzinach 10.00 - 18.00
wystawa czynna do 7 listopada, poniedziałek – piątek w godzinach 16.00 - 19.00
lub po telefonicznym umówieniu: +48 605616123


____________________________________________________________________



W 1963 roku trzęsienie ziemi zniszczyło dużą część macedońskiej stolicy Skopie. Wkrótce po katastrofie powstał pomysł wybudowania muzeum sztuki nowoczesnej jako nowego symbolu miasta. Jedną z konkursowych prac architektonicznych był niezwykły projekt Oskara Hansena. Architekt zaproponował modularną rozrastająca się strukturę sterowaną elektronicznie, system wyłaniających się z podziemi platform na hydraulicznych kolumnach, budowlę pozbawioną ścian, pojawiającą się i znikającą w zależności od potrzeb.
Projekt nigdy nie został zrealizowany. Na początku XXI wieku artyści Yane Calowski i Hristina Ivanoska powrócili do koncepcji muzeum sztuki nowoczesnej Oskara Hansena i wyobrazili sobie, że obiekt powstał i ma już ponad czterdzieści lat historii.

Praca macedońskich artystów odnosi się do idei muzeum Oskara Hansena, twórcy teorii Fory Otwartej, jak i do koncepcji muzeum w ogóle. Jest to głos w sprawie instytucjonalizacji sztuki i sposobu kształtowania narracji historycznej, a także głos w sprawie powojennej awangardy w Europie Srodkowo-Wschodniej.
Projekt ten jest też pewnego rodzaju grą z czasem, działaniem opartym na trybie warunkowym. W katalogu pierwszej odsłony wystawy Oskar Hansen’s Moma. A Project by Yane Calowski and Cristina Ivanoska, która odbyła się w galerii Kronika w Bytomiu, zamieszczony jest wywiad, który Sebastian Cichocki przeprowadził z autorami projektu. W pewnym momencie rozmowa schodzi na temat historii, której kształt odzwierciedla biegnąca w nieskończoność krzywa, zataczająca wciąż odnowa okręgi wokół własnej osi:

Sebastian: (…) Niezwykle charakterystyczne dla naszych czasów jest to, jak poruszamy się po okręgach, powracamy do tych samych punktów, jak inspirowani jesteśmy przez nieoczekiwane odkrycia z przeszłości. Czy historia sztuki nie jawi się wam jako spiralna podróż?

Yane: Historia sztuki to niewyczerpalne źródło inspiracji, do którego można wracać, by odkrywać wciąż nowe znaczenia, bądź reinterpretować posiadaną wiedzę. Cechą charakterystyczną spirali jest jej ciągłość i nieskończoność. Doświadczenie powrotu podczas posuwania się po jej trajektorii jest analogiczne do wtórnego odczytywania i odkrywania. (…) Muzeum Sztuki Nowoczesnej Oskara Hansena inicjuje nowy dyskurs dotyczący przyszłości. Stale tworzymy połączenia pomiędzy punktami nieciągłości, by zobaczyć, jak zaczną ze sobą reagować, kreśląc nową linię historii.

Przywołanie motywu spirali w kontekście pracy Oskar Hansen’s Muzeum of Modern Art to chęć zwrócenia uwagi na to, jak pewne fakty „przypominają się” nam w pewnym czasie i jak nagle okazują się przydatne, ważna i adekwatne do tego, co dziś, w tej właśnie chwili robimy i o czym myślimy. Pozwalają też „pomyśleć inny świat”, pójść starą-nową drogą.

Magdalena Linkowska



____________________________________________________________________















____________________________________________________________________



Yane Calovski (1973) studiował rzeźbę i architekturę na ASP w Pensylwanii, Uniwersytecie w Pensylwanii, i Bennington College. Brał także udział w programie podyplomowym na CCA Kitakyushu w Japonii (1999/2000) oraz na Jan van Eyck Akademie w Maastricht (2002/04). Jego wspólne projekty zorientowane na kontekst i projekty oparte na szkicach zostały wystawione między innymi w The Drawing Center (Centrum Rysunku) (Nowy Jork), Muzeum Sztuki w Filadelfii, Manifesta 3 (Lublana), Muzeum Sztuki Współczesnej (Skopje), AR/GE Kunst, Bolzano (Włochy), Nova Galeria, Zagrzeb (Chorwacja), Centrum Sztuki Współczesnej (Wilno), czy Konshallen Brandts (Dania). Jest założycielem i dyrektorem artystycznym press to exit project space w Skopje oraz redaktorem D magazine (D is for drawing – R jak rysunek) . Jego najnowszy projekt Master Plan został niedawno wystawiony w Manifesta 7 w Bolzano.


Hristina Ivanoska (1974) tworzy swoją praktykę artystyczną poprzez odkrywanie sposobów indywidualnych działań wobec ustanowionych norm i ról określonych przez konwencjonalne systemy społeczne i polityczne. Jej ostatnia praca „O wolności na ulicach Belgradu” jest felietonem złożonym z 13 tekstów opublikowanych w serbskim dzienniku Politika w 2007 roku jako część projektu Badanie Rzeczywistości: Zanikanie przestrzeni publicznej. Jej ostatnia instalacja video „Nazywanie mostu: Rosa Plaveva i Nakie Bajram,” której kuratorem była Suwana Milevska, została zaprezentowana w Fundacji sztuki Kobiecej w czerwcu 2006 w ramach wydarzenia „Sztuka w budowie: kontekst Bałkański” zorganizowanej przez Szkołę Sztuki we współpracy z City University z Londynu. On 2002 roku Ivanoska jest założycielem i doradcą press to exit project space w Skopje.


Yane Calovski and Hristina Ivanoska współpracują od 2000 roku. Ich projekty ożywiają wielowarstwowe możliwości koncepcyjne poprzez skojarzenia kwestionujące dynamikę działalności artystycznej. Zainspirowani przez zdobytą wiedzę, intuicyjne odniesienia, kontekst historyczny i współczesny, rozchodzą się każdy w swoją stronę, a potem znowu się spotykają i rozwijają niecodzienną logikę natury i ich ciągłej współpracy. Do ich wspólnych projektów należą między innymi Nature and Social Studies: Spiral Trip (2001-2003) czy Spiral Swim Line (2004), zainspirowane przez Spiral Jetty Roberta Smithsona.



____________________________________________________________________


INFO / PROGRAM / PARTNERZY / WYSTAWY / SESJA / >>>